Ekstremalne zjawiska pogodowe – powodzie, susze i fale upałów w erze zmian klimatu – dla szkół podstawowych
Lekcja o ekstremalnych zjawiskach pogodowych w kontekście zmian klimatu. Poznamy mechanizmy powstawania powodzi, susz i fal upałów (w Polsce i na świecie). Dowiemy się również, jak naukowcy wykorzystują nietypowe źródła danych – od raportów rządowych po wiadomości z platform społecznościowych – do badania klęsk żywiołowych.
Prowadząca: dr Beata Latos – doktor Nauk o Ziemi, obecnie pracuje w Zakładzie Dynamiki Morza Instytutu Oceanologii PAN w Sopocie. Laureatka stypendium Fundacji na rzecz Nauki Polskiej dla 100 najlepszych naukowców poniżej 30 roku życia w Polsce. Brała udział w 5 międzynarodowych kampaniach pomiarowych, od 9 lat prowadzi własne granty badawcze. Spędziła ponad 10 000 godzin, analizując dane środowiskowe.
Ekstremalne zjawiska pogodowe – powodzie, susze i fale upałów w erze zmian klimatu – dla szkół ponadpodstawowych
Lekcja o ekstremalnych zjawiskach pogodowych w kontekście zmian klimatu. Poznamy mechanizmy powstawania powodzi, susz i fal upałów (w Polsce i na świecie). Dowiemy się również, jak naukowcy wykorzystują nietypowe źródła danych – od raportów rządowych po wiadomości z platform społecznościowych – do badania klęsk żywiołowych.
Prowadząca: dr Beata Latos – doktor Nauk o Ziemi, obecnie pracuje w Zakładzie Dynamiki Morza Instytutu Oceanologii PAN w Sopocie.
Bezpieczne opalanie – dla szkół podstawowych
Podczas lekcji omówiono, czym jest promieniowanie ultrafioletowe, jakie są jego pozytywne i negatywne skutki, jak działają kremy z filtrem oraz jak wyznaczyć czas bezpiecznego opalania.
Prowadząca: dr inż. Agnieszka Czerwińska – adiunkt w Zakładzie Fizyki Atmosfery Instytutu Geofizyki PAN. Głównym obszarem jej zainteresowania jest słoneczne promieniowanie UV – zarówno w aspekcie czysto geofizycznym (analiza krótko- i długofalowych trendów, modelowanie promieniowania UV), jak i w ujęciu interdyscyplinarnym (personalne dawki promieniowania UV o skuteczności biologicznej, wpływ na człowieka, bilansowanie negatywnych i pozytywnych skutków na zdrowie).
Bezpieczne opalanie – dla szkół ponadpodstawowych
Podczas lekcji omówiono, czym jest promieniowanie ultrafioletowe, jakie są jego pozytywne i negatywne skutki, jak działają kremy z filtrem oraz jak wyznaczyć czas bezpiecznego opalania.
Prowadząca: dr inż. Agnieszka Czerwińska – adiunkt w Zakładzie Fizyki Atmosfery Instytutu Geofizyki PAN.
Wielkie trzęsienia ziemi – dla szkół podstawowych
Lekcja dotyczy największych trzęsień Ziemi zmierzonych instrumentalnie. Uczniowie dowiedzą się, gdzie wystąpiły, jakie były ich skutki i dlaczego takie katastrofalne zjawiska występują w konkretnych rejonach świata. Będzie można się dowiedzieć, jak duże były przesunięcia mas skalnych i jak długo trwało samo przesuwanie się skał w trakcie trzęsienia. Największe trzęsienia Ziemi występują w miejscach, gdzie płyta oceaniczna zagłębia się pod płytę kontynentalną. Uczniowie dowiedzą się, jaki jest mechanizm powstawania wielkich trzęsień Ziemi oraz w jaki sposób mierzymy ich wielkość.
Prowadzący: dr hab. Grzegorz Lizurek – pracownik Zakładu Sejsmologii Instytutu Geofizyki PAN. Naukowo zajmuje się wstrząsami wywoływanymi przez działalność człowieka, w tym spiętrzaniem wody w sztucznych zbiornikach wodnych i wydobyciem kopalin.
Wielkie trzęsienia ziemi – dla szkół ponadpodstawowych
Lekcja dotyczy największych trzęsień Ziemi zmierzonych instrumentalnie. Uczniowie dowiedzą się, gdzie wystąpiły, jakie były ich skutki i dlaczego takie katastrofalne zjawiska występują w konkretnych rejonach świata. Będzie można się dowiedzieć, jak duże były przesunięcia mas skalnych i jak długo trwało samo przesuwanie się skał w trakcie trzęsienia. Największe trzęsienia Ziemi występują w miejscach, gdzie płyta oceaniczna zagłębia się pod płytę kontynentalną. Uczniowie dowiedzą się, jaki jest mechanizm powstawania wielkich trzęsień Ziemi oraz w jaki sposób mierzymy ich wielkość.
Prowadzący: dr hab. Grzegorz Lizurek – pracownik Zakładu Sejsmologii Instytutu Geofizyki PAN.
Arktyka – papierek lakmusowy zmian klimatu – dla szkół podstawowych
Trend ocieplenia w Arktyce jest ponad dwukrotnie wyższy niż średnia światowa w ostatnich dziesięcioleciach. Spitsbergen, gdzie znajduje się jedyna całoroczna polska stacja arktyczna, ogrzewa się nawet 6 razy szybciej niż reszta globu. Utrata lodu morskiego wzmacnia trend ocieplenia, ponieważ powierzchnia oceanu pochłania więcej ciepła słonecznego niż powierzchnia śniegu i lodu. Jak to wpływa na planetę? Czy musimy się martwić lodem topniejącym tysiące kilometrów od nas? Jak to wpływa na pogodę i klimat w naszej części globu?
Prowadząca: dr Agata Goździk, adiunkt, kierownik Zespołu Nauki Obywatelskiej w Instytucie Geofizyki PAN, popularyzatorka nauki
Arktyka – papierek lakmusowy zmian klimatu – dla szkół ponadpodstawowych
Trend ocieplenia w Arktyce jest ponad dwukrotnie wyższy niż średnia światowa w ostatnich dziesięcioleciach. Spitsbergen, gdzie znajduje się jedyna całoroczna polska stacja arktyczna, ogrzewa się nawet 6 razy szybciej niż reszta globu. Utrata lodu morskiego wzmacnia trend ocieplenia, ponieważ powierzchnia oceanu pochłania więcej ciepła słonecznego niż powierzchnia śniegu i lodu. Jak to wpływa na planetę? Czy musimy się martwić lodem topniejącym tysiące kilometrów od nas? Jak to wpływa na pogodę i klimat w naszej części globu?
Prowadząca: dr Agata Goździk, adiunkt, kierownik Zespołu Nauki Obywatelskiej w Instytucie Geofizyki PAN, popularyzatorka nauki
Energia odnawialna – co trzeba wiedzieć? – dla szkół podstawowych
Energia odnawialna – co trzeba wiedzieć? – dla szkół ponadpodstawowych
Lekcja online poświęcona odnawialnym źródłom energii to doskonała okazja, by uporządkować wiedzę na temat jednej z najważniejszych kwestii współczesności – transformacji energetycznej i ochrony klimatu. Spotkanie pozwoli przyjrzeć się z bliska najpopularniejszym technologiom OZE, zastanowić się nad ich potencjałem i obalić mity, które często pojawiają się w publicznej debacie. Uczestnicy poznają również najważniejsze zalety oraz główne wyzwania związane z poszczególnymi rodzajami energii odnawialnej.
Prowadzący: dr Artur Szkop, adiunkt w Zakładzie Fizyki Atmosfery w Instytucie Geofizyki PAN
Jak zajrzeć do wnętrza Ziemi? – dla szkół podstawowych
Ziemia skrywa w sobie wiele tajemnic, a bezpośrednie dotarcie do jej środka niestety nie jest możliwe. Najgłębszy odwiert sięga zaledwie około 13 km, podczas gdy promień naszej planety to aż 6 371 km! Skąd zatem wiemy, co znajduje się głęboko pod naszymi stopami? Odpowiedź przynoszą… trzęsienia ziemi! Brzmi zagadkowo? Podczas spotkania wybierzemy się w podróż do wnętrza naszej planety, aby zobaczyć, jak jest ona zbudowana i skąd wiemy, co kryje się w jej wnętrzu. Usiądźcie zatem wygodnie i wyruszmy razem w podróż w głąb Ziemi, odkrywając jej sekrety!
Prelegentka: dr Julia Rewers, adiunkt w Zakładzie Sejsmicznych Badań Litosfery w Instytucie Geofizyki PAN
Jak zajrzeć do wnętrza Ziemi? – dla szkół podstawowych
Ziemia skrywa w sobie wiele tajemnic, a bezpośrednie dotarcie do jej środka niestety nie jest możliwe. Najgłębszy odwiert sięga zaledwie około 13 km, podczas gdy promień naszej planety to aż 6 371 km! Skąd zatem wiemy, co znajduje się głęboko pod naszymi stopami? Odpowiedź przynoszą… trzęsienia ziemi! Brzmi zagadkowo? Podczas spotkania wybierzemy się w podróż do wnętrza naszej planety, aby zobaczyć, jak jest ona zbudowana i skąd wiemy, co kryje się w jej wnętrzu. Usiądźcie zatem wygodnie i wyruszmy razem w podróż w głąb Ziemi, odkrywając jej sekrety!
Prelegentka: dr Julia Rewers, adiunkt w Zakładzie Sejsmicznych Badań Litosfery w Instytucie Geofizyki PAN
Wstrząsający Układ Słoneczny – dla szkół podstawowych
Nazwa „trzęsienia ziemi” kojarzy się przede wszystkim ze wstrząsami występującymi na Błękitnej Planecie. Jednak, czy Ziemia jest jedynym miejscem w kosmosie, które się trzęsie? Podczas wykładu przyjrzymy się Słońcu, Księżycowi oraz planetom Układu Słonecznego i ich satelitom. Uczniowie dowiedzą się, gdzie w naszym najbliższym kosmicznym otoczeniu zdarzają się trzęsienia ziemi oraz jaki może mieć to wpływ na nas – ludzi. Podczas prelekcji uczniowie usłyszą o misjach kosmicznych, które miały na celu badanie wstrząsów poza naszą Planetą.
Prelegentka: Helena Ciechowska, doktorantka w Zakładzie Sejsmologii Instytutu Geofizyki PAN
Wstrząsający Układ Słoneczny – dla szkół ponadpodstawowych
Nazwa „trzęsienia ziemi” kojarzy się przede wszystkim ze wstrząsami występującymi na Błękitnej Planecie. Jednak, czy Ziemia jest jedynym miejscem w kosmosie, które się trzęsie? Podczas wykładu przyjrzymy się Słońcu, Księżycowi oraz planetom Układu Słonecznego i ich satelitom. Uczniowie dowiedzą się, gdzie w naszym najbliższym kosmicznym otoczeniu zdarzają się trzęsienia ziemi oraz jaki może mieć to wpływ na nas – ludzi. Podczas prelekcji uczniowie usłyszą o misjach kosmicznych, które miały na celu badanie wstrząsów poza naszą Planetą.
Prelegentka: Helena Ciechowska, doktorantka w Zakładzie Sejsmologii Instytutu Geofizyki PAN
