Ekstremalne zjawiska pogodowe – powodzie, susze i fale upałów w erze zmian klimatu dla szkół podstawowych

Lekcja o ekstremalnych zjawiskach pogodowych w kontekście zmian klimatu. Poznamy mechanizmy powstawania powodzi, susz i fal upałów (w Polsce i na świecie). Dowiemy się również, jak naukowcy wykorzystują nietypowe źródła danych – od raportów rządowych po wiadomości z platform społecznościowych – do badania klęsk żywiołowych.

Prowadząca: dr Beata Latos – doktor Nauk o Ziemi, obecnie pracuje w Zakładzie Dynamiki Morza Instytutu Oceanologii PAN w Sopocie. Laureatka stypendium Fundacji na rzecz Nauki Polskiej dla 100 najlepszych naukowców poniżej 30 roku życia w Polsce. Brała udział w 5 międzynarodowych kampaniach pomiarowych, od 9 lat prowadzi własne granty badawcze. Spędziła ponad 10 000 godzin, analizując dane środowiskowe.

Pobierz kartę pracy >>>

Ekstremalne zjawiska pogodowe – powodzie, susze i fale upałów w erze zmian klimatu dla szkół ponadpodstawowych

Lekcja o ekstremalnych zjawiskach pogodowych w kontekście zmian klimatu. Poznamy mechanizmy powstawania powodzi, susz i fal upałów (w Polsce i na świecie). Dowiemy się również, jak naukowcy wykorzystują nietypowe źródła danych – od raportów rządowych po wiadomości z platform społecznościowych – do badania klęsk żywiołowych.

Prowadząca: dr Beata Latos – doktor Nauk o Ziemi, obecnie pracuje w Zakładzie Dynamiki Morza Instytutu Oceanologii PAN w Sopocie.

Pobierz kartę pracy >>>

Bezpieczne opalanie – dla szkół podstawowych

Podczas lekcji omówiono, czym jest promieniowanie ultrafioletowe, jakie są jego pozytywne i negatywne skutki, jak działają kremy z filtrem oraz jak wyznaczyć czas bezpiecznego opalania.

Prowadząca: dr inż. Agnieszka Czerwińska – adiunkt w Zakładzie Fizyki Atmosfery Instytutu Geofizyki PAN. Głównym obszarem jej zainteresowania jest słoneczne promieniowanie UV – zarówno w aspekcie czysto geofizycznym (analiza krótko- i długofalowych trendów, modelowanie promieniowania UV), jak i w ujęciu interdyscyplinarnym (personalne dawki promieniowania UV o skuteczności biologicznej, wpływ na człowieka, bilansowanie negatywnych i pozytywnych skutków na zdrowie).

Pobierz kartę pracy >>>

Bezpieczne opalanie – dla szkół ponadpodstawowych

Podczas lekcji omówiono, czym jest promieniowanie ultrafioletowe, jakie są jego pozytywne i negatywne skutki, jak działają kremy z filtrem oraz jak wyznaczyć czas bezpiecznego opalania.

Prowadząca: dr inż. Agnieszka Czerwińska – adiunkt w Zakładzie Fizyki Atmosfery Instytutu Geofizyki PAN.

Pobierz kartę pracy >>>

Wielkie trzęsienia ziemi – dla szkół podstawowych

Lekcja dotyczy największych trzęsień Ziemi zmierzonych instrumentalnie. Uczniowie dowiedzą się, gdzie wystąpiły, jakie były ich skutki i dlaczego takie katastrofalne zjawiska występują w konkretnych rejonach świata. Będzie można się dowiedzieć, jak duże były przesunięcia mas skalnych i jak długo trwało samo przesuwanie się skał w trakcie trzęsienia. Największe trzęsienia Ziemi występują w miejscach, gdzie płyta oceaniczna zagłębia się pod płytę kontynentalną. Uczniowie dowiedzą się, jaki jest mechanizm powstawania wielkich trzęsień Ziemi oraz w jaki sposób mierzymy ich wielkość.

Prowadzący: dr hab. Grzegorz Lizurek – pracownik Zakładu Sejsmologii Instytutu Geofizyki PAN. Naukowo zajmuje się wstrząsami wywoływanymi przez działalność człowieka, w tym spiętrzaniem wody w sztucznych zbiornikach wodnych i wydobyciem kopalin.

Pobierz kartę pracy >>>

Wielkie trzęsienia ziemi – dla szkół ponadpodstawowych

Lekcja dotyczy największych trzęsień Ziemi zmierzonych instrumentalnie. Uczniowie dowiedzą się, gdzie wystąpiły, jakie były ich skutki i dlaczego takie katastrofalne zjawiska występują w konkretnych rejonach świata. Będzie można się dowiedzieć, jak duże były przesunięcia mas skalnych i jak długo trwało samo przesuwanie się skał w trakcie trzęsienia. Największe trzęsienia Ziemi występują w miejscach, gdzie płyta oceaniczna zagłębia się pod płytę kontynentalną. Uczniowie dowiedzą się, jaki jest mechanizm powstawania wielkich trzęsień Ziemi oraz w jaki sposób mierzymy ich wielkość.

Prowadzący: dr hab. Grzegorz Lizurek – pracownik Zakładu Sejsmologii Instytutu Geofizyki PAN.

Pobierz kartę pracy >>>

Arktyka – papierek lakmusowy zmian klimatu – dla szkół ponadpodstawowych

Trend ocieplenia w Arktyce jest ponad dwukrotnie wyższy niż średnia światowa w ostatnich dziesięcioleciach. Spitsbergen, gdzie znajduje się jedyna całoroczna polska stacja arktyczna, ogrzewa się nawet 6 razy szybciej niż reszta globu. Utrata lodu morskiego wzmacnia trend ocieplenia, ponieważ powierzchnia oceanu pochłania więcej ciepła słonecznego niż powierzchnia śniegu i lodu. Jak to wpływa na planetę? Czy musimy się martwić lodem topniejącym tysiące kilometrów od nas? Jak to wpływa na pogodę i klimat w naszej części globu?

Prowadząca: dr Agata Goździk, adiunkt, kierownik Zespołu Nauki Obywatelskiej w Instytucie Geofizyki PAN, popularyzatorka nauki

Pobierz kartę pracy >>>