O Projekcie
W ramach projektu planowane jest przeprowadzenie szeroko zakrojonych działań edukacyjnych, których celem jest popularyzacja nauk o Ziemi i badań polarnych wśród uczniów szkół podstawowych i średnich oraz wsparcie nauczycieli w prowadzeniu zajęć o tej tematyce. Projekt łączy nowoczesne metody nauczania, elementy doradztwa zawodowego oraz bezpośredni kontakt uczniów z naukowcami i środowiskiem badawczym, co czyni go unikalnym na tle typowych programów edukacyjnych.
Projekt ma na celu rozwijanie ciekawości poznawczej, zwiększanie zainteresowania otaczającym światem, kształtowanie wiedzy w zakresie nauk STEM oraz inspirowanie do kariery w naukach przyrodniczych. Projekt zakłada synergiczne połączenie nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, praktyki badawczej i doradztwa zawodowego. Dzięki różnorodności form, miejsc i tematów zajęć oraz zaangażowaniu naukowców, uczniowie i nauczyciele otrzymają inspirujące i wartościowe wsparcie.

Działania projektowe
- Organizacja cyklu 30 interaktywnych lekcji online prowadzonych przez naukowców w sposób popularnonaukowy, przystępny, a jednocześnie rzetelny. Tematyka będzie obejmować kluczowe zagadnienia z zakresu geofizyki, takie jak trzęsienia ziemi, magnetyzm ziemski, struktura wnętrza Ziemi, hydrologia i hydrodynamika. Istotnym komponentem będzie także omówienie wyzwań środowiskowych, takich jak zmiany klimatu, zanieczyszczenia powietrza i wód, a także zagrożenia
naturalne (powodzie, susze, osuwiska). Każda lekcja rozpocznie się krótkim wprowadzeniem dotyczącym ścieżki kariery prowadzącego, co umożliwi uczniom poznanie potencjalnych dróg rozwoju zawodowego w naukach ścisłych i przyrodniczych. Lekcje będą wzbogacone o ilustracje, materiały wideo oraz karty pracy, a ich nagrania będą udostępnione na kanale YouTube, co zapewni szeroki dostęp do treści również poza czasem rzeczywistej transmisji. - Organizacja 20 zajęć i warsztatów w szkołach: bezpośrednich spotkań z uczniami na terenie szkół. Zajęcia poprowadzą naukowcy Instytutu Geofizyki PAN, którzy przybliżą zagadnienia geofizyczne w praktyczny sposób, angażując uczniów w doświadczenia, dyskusje i działania zespołowe. Dzięki wykorzystaniu
materiałów multimedialnych, rekwizytów badawczych oraz możliwości nawiązania kontaktu online ze Stacją Polarną na Spitsbergenie, uczestnicy zyskają unikalną okazję do poznania realiów pracy naukowców, w tym w ekstremalnych warunkach Arktyki. Zajęcia będą miały także wymiar doradztwa zawodowego – każdorazowo prelegenci będą przedstawiać swoją ścieżkę edukacyjną i zawodową. - Organizacja zajęć w obserwatoriach i w Instytucie Geofizyki PAN: zaplanowano 21 wizyt studyjnych uczniów w obserwatoriach geofizycznych (Świder, Belsk, Racibórz) oraz 20 zajęć w siedzibie Instytutu Geofizyki PAN. Program każdej wizyty będzie dostosowany do specjalizacji danego miejsca:
- W Obserwatorium Geofizycznym w Świdrze uczniowie poznają badania magnetyzmu ziemskiego, elektryczności atmosferycznej oraz dowiedzą się więcej o pracy polarników. Przygotowano tu wystawę wybranej aparatury stosowanej do pomiarów pól magnetycznych i elektrycznych Ziemi oraz parametrów meteorologicznych.
Druga wystawa gromadzi zarówno przyrządy pomiarowe stosowane w badaniach w Arktyce, jak i sprzęt codziennego użytku niezbędny polarnikom do przetrwania trudnych warunków klimatu polarnego. - W Centralnym Obserwatorium Geofizycznym w Belsku przygotowano wystawę wybranych przyrządów służących do obserwacji magnetycznych oraz udostępniono do zwiedzania kamienną ścieżkę czasu – wystawę, na której prezentowane są najstarsze ziemskie skały, w tym unikatowe okazy z obszarów polarnych.
- W Obserwatorium w Raciborzu uczestnicy zapoznają się z historią sejsmologii oraz działaniem sejsmometrów. W obserwatorium można zobaczyć m.in. najstarszy na ziemiach polskich sejsmometr i historyczne sejsmometry rękawowe.
- W Instytucie Geofizyki PAN w Warszawie dużą rolę odegrają nowoczesne technologie – filmy 360° i gogle VR – dzięki którym uczniowie „odwiedzą” Arktykę. Dodatkowo wezmą udział w grze edukacyjnej „Polarny Escape Room”.
- W Obserwatorium Geofizycznym w Świdrze uczniowie poznają badania magnetyzmu ziemskiego, elektryczności atmosferycznej oraz dowiedzą się więcej o pracy polarników. Przygotowano tu wystawę wybranej aparatury stosowanej do pomiarów pól magnetycznych i elektrycznych Ziemi oraz parametrów meteorologicznych.
- Opracowanie gry edukacyjnej „Polarny Escape Room” w dwóch wersjach (tradycyjnej i online). Gra będzie stanowić nowatorski sposób nauczania o badaniach polarnych, zmianach klimatu i działalności polskich naukowców. Gry typu Escape Room rozwijają umiejętności logicznego myślenia, współpracy, komunikacji i kreatywności. Dzięki zastosowaniu motywów związanych z Arktyką oraz realistycznych scenariuszy opartych na faktycznych badaniach, gra stanie się atrakcyjnym narzędziem edukacyjnym.
- Organizacja warsztatów dla nauczycieli w kilku lokalizacjach w Polsce. Niezbędnym elementem zapewniającym trwałość i trwałość i skuteczność działań będzie przeszkolenie kadry pedagogicznej. W ramach projektu odbędą się warsztaty dla nauczycieli, podczas których uczestnicy zdobędą wiedzę na temat współczesnych badań w rejonach polarnych, zmian klimatu i ich globalnych skutków. Przedstawione zostaną także konkretne metody dydaktyczne, doświadczenia możliwe do przeprowadzenia w szkole oraz praktyczne wskazówki, jak wykorzystać grę „Polarny Escape Room” w pracy z uczniami. Celem warsztatów będzie również wzmocnienie kompetencji nauczycieli w zakresie popularyzacji nauk ścisłych oraz ich roli w kształtowaniu ścieżek edukacyjno-zawodowych uczniów.
Zgłoszenia do projektu
Rekrutację szkół na poszczególne działania będziemy ogłaszać na stronie projektu. Już teraz nauczyciele zainteresowani współpracą z nami mogą zgłosić swoje zainteresowanie poprzez formularz https://forms.office.com/e/FX5NvVdYPz. Dzięki temu otrzymają wszystkie bieżące informacje oraz zaproszenia do zapisów na wydarzenia w pierwszej kolejności.
Kontakt
Kierownik projektu
dr Agata Goździk
e-mail: gozdzik@igf.edu.pl
tel. 22 691 56 50

Projekt GeoAkcja jest współfinansowany ze środków Ministra Edukacji Narodowej w ramach programu „ODKRYWCY”.