O Projekcie

W ramach projektu planowane jest przeprowadzenie szeroko zakrojonych działań edukacyjnych, których celem jest popularyzacja nauk o Ziemi i badań polarnych wśród uczniów szkół podstawowych i średnich oraz wsparcie nauczycieli w prowadzeniu zajęć o tej tematyce. Projekt łączy nowoczesne metody nauczania, elementy doradztwa zawodowego oraz bezpośredni kontakt uczniów z naukowcami i środowiskiem badawczym, co czyni go unikalnym na tle typowych programów edukacyjnych.

Projekt ma na celu rozwijanie ciekawości poznawczej, zwiększanie zainteresowania otaczającym światem, kształtowanie wiedzy w zakresie nauk STEM oraz inspirowanie do kariery w naukach przyrodniczych. Projekt zakłada synergiczne połączenie nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, praktyki badawczej i doradztwa zawodowego. Dzięki różnorodności form, miejsc i tematów zajęć oraz zaangażowaniu naukowców, uczniowie i nauczyciele otrzymają inspirujące i wartościowe wsparcie.

Działania projektowe

  1. Organizacja cyklu 30 interaktywnych lekcji online prowadzonych przez naukowców w sposób popularnonaukowy, przystępny, a jednocześnie rzetelny. Tematyka będzie obejmować kluczowe zagadnienia z zakresu geofizyki, takie jak trzęsienia ziemi, magnetyzm ziemski, struktura wnętrza Ziemi, hydrologia i hydrodynamika. Istotnym komponentem będzie także omówienie wyzwań środowiskowych, takich jak zmiany klimatu, zanieczyszczenia powietrza i wód, a także zagrożenia naturalne (powodzie, susze, osuwiska). Każda lekcja rozpocznie się krótkim wprowadzeniem dotyczącym ścieżki kariery prowadzącego, co umożliwi uczniom poznanie potencjalnych dróg rozwoju zawodowego w naukach ścisłych i przyrodniczych. Lekcje będą wzbogacone o ilustracje, materiały wideo oraz karty pracy, a ich nagrania będą udostępnione na kanale YouTube, co zapewni szeroki dostęp do treści również poza czasem rzeczywistej transmisji.
  2. Organizacja 20 zajęć i warsztatów w szkołach: bezpośrednich spotkań z uczniami na terenie szkół. Zajęcia poprowadzą naukowcy Instytutu Geofizyki PAN, którzy przybliżą zagadnienia geofizyczne w praktyczny sposób, angażując uczniów w doświadczenia, dyskusje i działania zespołowe. Dzięki wykorzystaniu
    materiałów multimedialnych, rekwizytów badawczych oraz możliwości nawiązania kontaktu online ze Stacją Polarną na Spitsbergenie, uczestnicy zyskają unikalną okazję do poznania realiów pracy naukowców, w tym w ekstremalnych warunkach Arktyki. Zajęcia będą miały także wymiar doradztwa zawodowego – każdorazowo prelegenci będą przedstawiać swoją ścieżkę edukacyjną i zawodową. Zapisy do 15.09. przez formularz dostępny pod linkiem.
  3. Organizacja zajęć w obserwatoriach i w Instytucie Geofizyki PAN: zaplanowano 21 wizyt studyjnych uczniów w obserwatoriach geofizycznych (Świder, Belsk, Racibórz) oraz 20 zajęć w siedzibie Instytutu Geofizyki PAN. Szczegółowe programy wizyt podane są w kolejnej sekcji. Zapisy są już zamknięte.
    • W Obserwatorium Geofizycznym w Świdrze uczniowie poznają badania magnetyzmu ziemskiego, elektryczności atmosferycznej oraz dowiedzą się więcej o pracy polarników. Przygotowano tu wystawę wybranej aparatury stosowanej do pomiarów pól magnetycznych i elektrycznych Ziemi oraz parametrów meteorologicznych. Druga wystawa gromadzi zarówno przyrządy pomiarowe stosowane w badaniach w Arktyce, jak i sprzęt codziennego użytku niezbędny polarnikom do przetrwania trudnych warunków klimatu polarnego.
    • W Centralnym Obserwatorium Geofizycznym w Belsku przygotowano wystawę wybranych przyrządów służących do obserwacji magnetycznych oraz udostępniono do zwiedzania kamienną ścieżkę czasu – wystawę, na której prezentowane są najstarsze ziemskie skały, w tym unikatowe okazy z obszarów polarnych. Ponadto uczniowie będą mogli przeprowadzić doświadczenia związane z promieniowaniem słonecznym i zapoznać się z badaniami z zakresu fizyki atmosfery.
    • W Obserwatorium w Raciborzu uczestnicy zapoznają się z historią sejsmologii oraz działaniem sejsmometrów. W obserwatorium można zobaczyć m.in. najstarszy na ziemiach polskich sejsmometr i historyczne sejsmometry rękawowe. Uzupełnieniem wizyty będzie nauka przez zabawę dzięki łamigłówkom logicznym oferowanym przez Strefę Odkrywania Wyobraźni Aktywności (SOWA).
    • W Instytucie Geofizyki PAN w Warszawie dużą rolę odegrają nowoczesne technologie – filmy 360° i gogle VR – dzięki którym uczniowie „odwiedzą” Arktykę. Dodatkowo wezmą udział w grze edukacyjnej „Polarny Escape Room”.
  4. Opracowanie gry edukacyjnej „Polarny Escape Room” w dwóch wersjach (tradycyjnej i online). Gra będzie stanowić nowatorski sposób nauczania o badaniach polarnych, zmianach klimatu i działalności polskich naukowców. Gry typu Escape Room rozwijają umiejętności logicznego myślenia, współpracy, komunikacji i kreatywności. Dzięki zastosowaniu motywów związanych z Arktyką oraz realistycznych scenariuszy opartych na faktycznych badaniach, gra stanie się atrakcyjnym narzędziem edukacyjnym.
  5. Organizacja warsztatów dla nauczycieli w kilku lokalizacjach w Polsce. Niezbędnym elementem zapewniającym trwałość i trwałość i skuteczność działań będzie przeszkolenie kadry pedagogicznej. W ramach projektu odbędą się warsztaty dla nauczycieli, podczas których uczestnicy zdobędą wiedzę na temat współczesnych badań w rejonach polarnych, zmian klimatu i ich globalnych skutków. Przedstawione zostaną także konkretne metody dydaktyczne, doświadczenia możliwe do przeprowadzenia w szkole oraz praktyczne wskazówki, jak wykorzystać grę „Polarny Escape Room” w pracy z uczniami. Celem warsztatów będzie również wzmocnienie kompetencji nauczycieli w zakresie popularyzacji nauk ścisłych oraz ich roli w kształtowaniu ścieżek edukacyjno-zawodowych uczniów.

Szczegółowe opisy proponowanych zajęć


Centralne Obserwatorium Geofizyczne w Belsku

Terminy zajęć (środy 10-13): 17.09, 01.10, 8.10, 15.10, 22.10, 29.10, 05.11

Tematyka zajęć: Podczas zajęć uczniowie wezmą udział w trzech blokach tematycznych, które wprowadzą ich w świat nowoczesnych badań geofizycznych. Poznają źródła ziemskiego pola magnetycznego oraz metody jego obserwacji w ramach międzynarodowej sieci pomiarowej. Zobaczą, jak wygląda przygotowanie próbek skalnych do analiz izotopowych oraz zwiedzą plenerową wystawę geologiczną. W części poświęconej atmosferze zapoznają się z podstawami prognozowania pogody, działaniem wybranych urządzeń meteorologicznych oraz wykorzystaniem energii słonecznej.

Obserwatorium Geofizyczne w Świdrze

Adres: ul. Brzozowa 2, 05-402 Otwock

Kontakt: 22 779 36 29

Czas trwania: 3 godziny

Terminy zajęć (wtorki 10-13): 16.09, 23.09, 30.09, 7.10, 21.10, 28.10, 4.11

Tematyka zajęć: Uczniowie poznają historię badań geofizycznych w Polsce, w tym rolę obserwatorium
w Świdrze i znaczenie globalnych pomiarów pola magnetycznego. Zapoznają się z aparaturą wykorzystywaną do monitorowania zjawisk geofizycznych, meteorologicznych i środowiskowych oraz uczą się rozpoznawać podstawowe zjawiska pogodowe. Na koniec odwiedzają wystawę polarną, poznając wyposażenie i codzienność pracy naukowców w Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie.

Obserwatorium Geofizyczne w Raciborzu

Adres: ul. Chłopska 1, 47-400 Racibórz

Kontakt: 32 415 55 40

Czas trwania: 3 godziny

Terminy zajęć (wtorki 10-13): 16.09, 23.09, 30.09, 7.10, 21.10, 28.10, 4.11

Tematyka zajęć: Zajęcia składające się z trzech bloków tematycznych to wyjątkowa podróż przez świat nauki, przyrody i wyobraźni. Podczas warsztatów sejsmologicznych uczniowie odkryją mechanizmy powstawania trzęsień ziemi, poznają historię raciborskiego obserwatorium oraz dowiedzą się, jak działa nowoczesna aparatura pomiarowa. W drugiej części – poświęconej badaniom atmosfery – uczestnicy nauczą się, czym jest smog, jakie niesie zagrożenia i jak go skutecznie ograniczać, a także wezmą udział w interaktywnym quizie. Zwieńczeniem spotkania są zajęcia organizowane przez Strefę Odkrywania Wyobraźni  Aktywności SOWA, dzięki którym uczniowie poznają podstawowe zagadnienia geofizyki poprzez praktyczne doświadczenia i zabawy naukowe.

Instytut Geofizyki PAN

Adres: Księcia Janusza 64, 01-452 Warszawa

Terminy zajęć (poniedziałki i czwartki 10-13): 2.10, 6.10, 9.10, 13.10, 20.10, 23.10, 27.10, 30.10, 3.11, 6.11, 13.11, 17.11, 20.11, 24.11, 1.12, 4.12, 8.12, 11.12, 15.12, 18.12

Tematyka zajęć: Spotkanie rozpocznie się od zajęć z naukowcami o wybranej tematyce. Do części wykładowej włączymy elementy warsztatowe i quizy. Ważnym elementem spotkania będzie informacja o ścieżce kariery danego naukowca, co może być istotnym wsparciem doradztwa zawodowego realizowanego w szkołach. Uczniowie będą mogli zadawać pytania – zarówno dotyczące tematu zajęć, jak i te związane z pracą naukowców i doktorantów.  Po krótkiej przerwie zaplanowaliśmy zajęcia w grupach: Polarny Escape Room lub grę „Geofizyczne historie”, wirtualne wycieczki do jaskini lodowcowej lub wirtualny spacer po lodowcu w goglach VR czy sprawdzenie swojej polarnej wiedzy w polarnym kole fortuny.

Propozycja tematów do wyboru



Zgłoszenia do projektu

Rekrutację szkół na poszczególne działania ogłaszamy na stronie projektu. Nauczyciele zainteresowani otrzymywaniem bieżących informacji o ofercie w ramach projektu w formie newslettera mogą zgłosić swoje zainteresowanie poprzez formularz https://forms.office.com/e/FX5NvVdYPz.

Kontakt

Kierownik projektu
dr Agata Goździk
e-mail: gozdzik@igf.edu.pl
tel. 22 691 56 50


Projekt GeoAkcja jest współfinansowany ze środków Ministra Edukacji Narodowej w ramach programu „ODKRYWCY”.