Korzyści z wykorzystania takiego narzędzia są niewątpliwe: rozwijają u młodych ludzi elokwencję, pozwalają na zdobycie doświadczenia w debatowaniu oraz przełamywanie stresu związanego z wystąpieniami publicznymi.
Instytut Geofizyki PAN jest koordynatorem rozpoczynającego się właśnie projektu ODYSSEY – Debaty oksfordzkie dla edukacji młodzieży w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (Oxford Debates for Youths in Science Education) współfinansowanego z programu Unii Europejskiej ERASMUS+ w akcji „Partnerstwa strategiczne dla edukacji szkolnej). To już trzeci projekt ERASMUS+ koordynowany przez IGF PAN.
We współpracy z partnerami z Estonii (Centrum Odkrywania Energii – ENERGY), Serbii (Centrum Promocji Nauki – CPN) i Grecji (Helleński Instytut retoryczny – IRESE), w ciągu 30 miesięcy powstaną materiały edukacyjne – pakiety dydaktyczne, podręcznik dla nauczyciela. Zorganizowane zostaną warsztaty, a szkoły będą mogły liczyć na wsparcie mentoringowe metodyka w przygotowaniu do finałowego Konkursu Debat. 29 i 30 października gościmy przedstawicieli naszych instytucji partnerskich w Instytucie, na spotkaniu inauguracyjnym projektu.
IGF PAN przeprowadził wśród nauczycieli przedmiotów ścisłych w Europie ankietę, dotyczącą oceny umiejętności retorycznych uczniów – aż 65% nauczycieli uważa,
że uczniowie nie potrafią wygłaszać ustnych prezentacji, a 77% zauważa u nich problemy
z argumentowaniem. Projekt ma szansę uzupełnić te luki.
Jesteśmy przekonani, że projekt przyczyni się do rozwoju umiejętności skutecznego przekonywania, poprawnej argumentacji, rozumowania i mówienia, używania środków retorycznych w wypowiedziach ustnych, mówienia zgodnego z regułami kultury języka. – wyjaśnia dr Agata Goździk, koordynator projektu ODYSSEY.
W projekcie położono szczególny nacisk na rozumowanie w naukach matematycznych i przyrodniczych, czyli rozpoznawanie zagadnień naukowych, analizowanie zjawisk przyrodniczych i technologii na podstawie wiarygodnych materiałów naukowych oraz wykorzystywanie i interpretację danych. To, co wyróżnia projekt, to wykorzystanie tematów przyrodniczych w debacie oksfordzkiej, zwyczajowo kojarzonej wyłącznie z tematami politycznymi lub społecznymi – podkreśla Agata Goździk.
Projekt ODYSSEY wpisuje się w koncepcję otwartej edukacji oraz proponuje innowacyjne praktyki z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i form komunikacji. Innowacyjny charakter ma również wykorzystanie nowoczesnych narzędzi IT w celu nawiązania przez szkoły bezpośrednich relacji z ośrodkami naukowymi w różnych krajach europejskich.
Kontakt w sprawie projektu: edukacja@igf.edu.pl
//wp_enqueue_style ('owl-carousel', get_template_directory_uri().'/assets/src/js/owl/assets/owl.carousel.min.css'); //wp_enqueue_style ('owl', get_template_directory_uri().'/assets/src/js/owl/assets/owl.slider.css'); //wp_enqueue_script ('owl', get_template_directory_uri().'/assets/src/js/owl/owl.carousel.min.js'); //wp_enqueue_script ('owl-slider', get_template_directory_uri().'/page-blocks/banner-slider/js/block.js'); ?>