Projekt edukacyjny GeoAkcja, realizowany przez Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, dobiegł końca. W ciągu ostatnich miesięcy działania projektu przyczyniły się do szerokiej popularyzacji nauk o Ziemi i badań polarnych wśród uczniów szkół podstawowych i średnich oraz wsparcia nauczycieli w prowadzeniu zajęć o tej tematyce.

Wzięły w nich udział 15 234 osoby. Projekt łączył nowoczesne metody nauczania, praktykę badawczą i elementy doradztwa zawodowego, dając uczestnikom unikalną możliwość bezpośredniego kontaktu z naukowcami i środowiskiem badawczym.

Interaktywne lekcje online

W ramach projektu zrealizowaliśmy 30 interaktywnych lekcji online, prowadzonych przez naukowców w sposób przystępny, a jednocześnie merytoryczny. Zajęcia obejmowały kluczowe zagadnienia z geofizyki, zmian klimatu, ekologii i środowiska oraz pracy badawczej w Arktyce. W lekcjach wzięło udział 8684 uczniów z 383 szkół.

Zajęcia i warsztaty w szkołach

W szkołach w całej Polsce odbyło się 21 zajęć i warsztatów z udziałem naukowców IGF PAN. Odwiedziliśmy szkoły w dużych miastach, jak i te gminne – od Zakopanego po Wejherowo. Zajęcia te wzbogacone były o materiały multimedialne, doświadczenia i bezpośrednie interakcje z uczestnikami, a także elementy doradztwa zawodowego. W zajęciach wzięło udział 1412 uczniów.

Wizyty w obserwatoriach i Instytucie

Projekt objął również 23 wizyty uczniów w obserwatoriach geofizycznych (w Świdrze, Belsku i Raciborzu) oraz 21 zajęć w siedzibie Instytutu Geofizyki PAN w Warszawie. Uczestnicy (łącznie 1087 uczniów) mieli okazję zobaczyć aparaturę pomiarową, poznać realia pracy naukowców i wziąć udział w interaktywnych działaniach, w tym w grach edukacyjnej i wirtualnych wycieczkach z wykorzystaniem gogli i filmów 360 stopni.

Gra edukacyjna Polarny Pokój Zagadek

W projekcie powstała innowacyjna gra edukacyjna „Polarny Pokój Zagadek” – w wersji tradycyjnej i online – która w angażujący sposób przybliża uczniom tematykę badań polarnych, zmian klimatu oraz pracy zespołowej i logicznego myślenia. W ciągu niecałego miesiąca w grę w wersji fizycznej zagrało 1147 osób, a w grze online w ciągu 2,5 tygodnia od uruchomienia uczestniczyło 2754 osób.

Warsztaty dla nauczycieli

Jednym z kluczowych elementów projektu były warsztaty dla nauczycieli w kilku miastach Polski. Podczas 8 warsztatów stacjonarnych i jednego spotkania online 150 uczestników zdobyło wiedzę dotyczącą współczesnych badań polarno-klimatycznych, realiów życia i pracy na stacji polarnej oraz otrzymało gotowy zestaw do gry „Polarny Pokój Zagadek” wraz ze szczegółowymi instrukcjami, jak użyć jej w praktyce szkolnej.

Projekt GeoAkcja pokazał, że bezpośredni kontakt z naukowcami, nowoczesne narzędzia edukacyjne i praktyczne przykłady badań terenowych skutecznie zwiększają zainteresowanie młodych ludzi nauką oraz są ciągle potrzebne, aby w bardziej zaangażowany i nowoczesny sposób uczyć przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w szkołach.