Szkoły bliżej świata nauki

Instytut od lat angażuje się w popularyzowanie nauki i dzielenie się wiedzą. Wśród jego zadań ważne miejsce zajmuje działalność edukacyjna – zarówno poprzez organizowanie własnych inicjatyw, jak i współpracę z innymi instytucjami, które zajmują się upowszechnianiem nauki. Instytut nie tylko prowadzi badania, ale także dba o to, by ich wyniki trafiały do szkół, nauczycieli i uczniów w ciekawy i przystępny sposób.

Dotychczas realizowane projekty z zakresu upowszechniania i popularyzacji nauki wyróżniały się jakością, skutecznością, trafnością rozwiązań, były szeroko rozpoznawalne, zyskiwały prestiżowe wyróżnienia (EDUSCIENCE – tytuł Popularyzatora Nauki 2014, ERIS – Projekt na Medal ERASMUS+, EDU-ARCTIC – projekt prezentowany jako dobra praktyka na spotkaniu brokerskim w Brukseli w 2018 roku, EDU-ARCTIC2 – w gronie 10 wyróżnionych projektów na 326 projektów realizowanych w programie EOG Edukacja).

Instytut od wielu lat prowadzi intensywne działania edukacyjne i popularyzujące naukę. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć:

  • koordynację ogólnopolskiego projektu EDUSCIENCE (Program Operacyjny Kapitał Ludzki, 2011–2015), z którego korzystało ponad 3500 szkół w całej Polsce (od szkół podstawowych po licea i technika). Produktami finalnymi EDUSCIENCE były: innowacyjna platforma e-learningowa zawierająca bazę ponad 15,5 tys. zasobów edukacyjnych oraz narzędzia do tworzenia materiałów interaktywnych, krzyżówek i map myśli, portal przyrodniczy z ciekawostkami ze świata nauki i blogami naukowców, wsparcie metodyczne dla nauczycieli, programy wycieczek dydaktycznych do instytutów i obserwatoriów naukowych oraz program ogólnopolskiego monitoringu przyrodniczego,
  • koordynację europejskiego projektu EDU-ARCTIC (Horyzont 2020, 2016–2019), który był realizowany przez nauczycieli z 60 krajów na świecie, biorących udział w lekcjach online, systemie monitoringu przyrodniczego i konkursach arktycznych,
  • koordynację europejskiego programu ERIS (ERASMUS+, 2015–2018), w którym przygotowano i upowszechniono 30 pakietów edukacyjnych w językach narodowych (polski, francuski, rumuński) i w języku angielskim, opartych o realne wyniki badań naukowych,
  • koordynację europejskiego programu ODYSSEY (ERASMUS+, 2018–2021), dotyczącego zwiększania zainteresowania naukami przyrodniczymi wśród uczniów poprzez organizację debat typu oksfordzkiego w oparciu o materiały przygotowane przez naukowców,
  • koordynację europejskiego programu BRITEC (ERASMUS+, 2018–2021), dotyczącego angażowania uczniów w Naukę obywatelską (CITIZEN SCIENCE), w którym przeprowadzono pilotażowe projekty współpracy naukowców ze szkołami oraz opracowano wskazówki dla nauczycieli i naukowców dotyczące wdrażania podobnych inicjatyw w przyszłości,
  • koordynację europejskiego programu EDU-ARCTIC2 (EOG, program Edukacja, 2020-2022), w którym opracowano polarne pakiety edukacyjne po polsku (21) i angielsku (35), filmy 360 stopni z rejonów polarnych oraz zrealizowano prawie 200 lekcji online, na które zaproszono szkoły z 60 krajów, zarejestrowane na platformie EDU-ARCTIC,
  • udział w projektach edukacyjnych programu ERAMSUS+ Edukacja Szkolna: POLAR STAR (2019–2022), Digi-Science (2020–2022), Carbon Act (2023–2025),
  • współpracę z Europejską Siecią Szkolną (European Schoolnet – konsorcjum europejskich ministerstw edukacji) jako Krajowy Punkt Kontaktowy Scientix. Scientix to przestrzeń współpracy online dla nauczycieli, naukowców, decydentów i innych specjalistów zajmujących się nauczaniem przedmiotów ścisłych, dostarczająca zasoby i najlepsze wzory sprzyjające rozwojowi innowacyjnych i aktywizujących metod nauczania oraz wspierające wzrost zainteresowania uczniów studiami na kierunkach ścisłych i pokrewnych. Dzięki Scientix Instytut nawiązał współpracę międzynarodową z kilkudziesięcioma europejskimi instytucjami działającymi w obszarze edukacji i popularyzacji nauki.